Nedejte nemocem šanci (I)

Nemůžu prostě poslouchat, když někdo říká: “Je tady zima a s ní i chřipy a nachlazení”. Přemýšlejte o tom. Poví si tento 80nm velký virus: “Je tady prosinec a nám začíná sezóna nakazit lidi”? Řekl bych, že ne. Pravda je taková, že neustále na nás útočí patogeny a nám se zdá, že je tady opět chřipková sezóna, ale: jíme jako prasata a jsme vystresovaní. Ikdyž máme volno a jsou svátky, mohou být ovšem také náročné – cestování za rodinou a vyvolávat tak pocity stresu a únavy. Určitě nám také nepomáhájí tučné zákusky a alkoholické drinky. Studie totiž prokázaly, že cukr může oslabit imunitu až na 5 hodin a alkholol snížit regenerační růstové hormony. Důležité je, že žádná “chřipková sezóna” neexistuje! Jenom my napomáháme virusům a bakteriím, aby nás oslabovaly.

Budujte si imunitní systém

Každý ví, že imunita je důležitou ochranou proti nemocem, ale často zapomínáme, že stres má velkou spojitost s imunitním systémem. Každodenní stres vám zcela jistě nepřináší nic dobrého. Je jedno, jestli máte stres z náročné práce, kvůli problémům v manželství nebo z vaší finanční situace – vaše tělo se bude chovat stejně a nemůže čelit dlouhotrvajícím stresům. Dlouhodobý stres může způsobit chronické zvýšení kortizolu. Pokud kortizol je delší dobu zvýšený, výměšek imunoglobulinu A začne klesat. Immunoglobulin A je důležitá protilátka, která nás chrání před patogeny. Takže pokud tato velice důležitá látka půjde dolů, půjde dolů také vaše imunita a ochrana proti patogenům.

Prevence

Všichni to známe: když jsme nemocní nebo zranění, nemůžeme trénovat a když nemůžeme trénovat, zastavují nebo dokonce zhoršují se nám naše těžce nabrané výsledky v posilování.
Nejlepší prevencí udržovat si imunitní systém je dostatečný spánek (můžete prospat i třetinu svého života). Pokud cvičíte, ale za to nemáte dostatečnou regeneraci spánku, vaše výsledky nebudou zrovna vysoké. Omezte sezení u počítače a televize, nestresujte se před spánkem a na noc nezapomínejte na zinek a magnézium – tyto minerály mají velký význam v kvalitě spánku.

Co dělat, když jsem nemocný?

Řekněme, že trénujete pořádných osm týdnů, vše se vám daří, ale poslední dobou nestíháte s prací a spíte jenom zřídka. Jsou tady svátky a s nimi různá párty, alkohol a tučná nezdravá jídla a ještě k tomu vám vaše sestra pověsí na krk nachlazené děti. Ráno jste se probudil s bolestí v krku a rýmou, ale můžu jít do posilovny? To záleží na vaší kondici. Můžete zkusit lehký nebo těžký trénink a podle toho poznáte své možnosti. Nesmíme také zapomenout na důležité pomocníky při nachlazení:

  • vitamín C
  • vitamín D
  • glutamin
  • (peroxid vodíku)

You May Also Like